INTERVIU cu Anișoara Boitor – inspector școlar general (IȘJ) Satu Mare: ”Noul ROFUIP aduce schimbări importante și binevenite în sistemul de învățământ”
- Pentru început, vă rugăm să vă prezentați cititorilor și să ne spuneți câteva lucruri despre dumneavoastră.
Mă numesc Anișoara Boitor. Sunt profesor de limba și literatura română, titular la Școala Gimnazială „Lucian Blaga” din Satu Mare, cu o vechime de 20 de ani la catedră și gradul didactic I. Din luna mai a anului 2020 și pȃnă ȋn prezent sunt inspector școlar general la Inspectoratul Scolar Județean Satu Mare.
- Cum ați început cariera în învățământ și ce v-a motivat să urmați această direcție?
Orientarea spre o carieră didactică este, de obicei, un parcurs care implică atât factori personali, cât și contextuali. Am început cariera didactică din dorința de a pune o cărămidă la formarea de noi generații. Motivația a venit din momentele în care am fost inspirată de propriii mei profesori.
Avȃnd o pasiune pentru educație, dar și o dragoste pentru copii, mi-a fost ușor să aleg această direcție. Inițial, mi-am dorit foarte mult să fiu ȋnvățătoare, de aceea am absolvit profilul pedagogic, specializarea ȋnvățători-educatoare. Ulterior, mi-am continuat studiile pentru a fi profesor, fiind motivată de o pasiune profundă pentru limba și literatura română și din dorința de a inspira și a îndruma elevii să descopere frumusețea limbii și tainele lecturii.
- Care au fost cele mai mari provocări pe care le-ați întâmpinat în drumul dvs. spre poziția de inspector școlar general?
Pe drumul către poziția de inspector școlar general, am întâmpinat o serie de provocări majore care m-au format ca profesionist și lider în domeniul educației. Una dintre cele mai semnificative a fost gestionarea schimbărilor constante și rapide din sistemul educațional. Reformele frecvente, modificările legislative și adaptarea la noile politici educaționale au necesitat o capacitate de adaptare și de învățare continuă. A fost necesar să rămân la curent cu toate noutățile, să înțeleg impactul acestora asupra unităților școlare și să pot coordona și ghida cadrele didactice prin aceste schimbări.
- Ce realizări considerați că v-au definit cariera până în prezent?
În calitate de inspector școlar general la Satu Mare, am avut privilegiul de a contribui semnificativ la dezvoltarea sistemului educațional din județ prin diverse inițiative și proiecte care au pus accent pe îmbunătățirea calității educației, pe susținerea elevilor și a cadrelor didactice, precum și pe modernizarea infrastructurii școlare. Printre realizările care consider că mi-au definit cariera până în prezent se numără:
Implementarea de proiecte educaționale inovatoare: Am inițiat și coordonat diverse proiecte educaționale care au vizat dezvoltarea competențelor cheie în rândul elevilor, promovarea inovației în procesul de predare-învățare și adaptarea acestuia la cerințele actuale ale pieței muncii. Aceste proiecte au fost orientate către creșterea gradului de implicare a elevilor în activitățile școlare și extrașcolare și către integrarea noilor tehnologii în educație:
Proiectul „Metode și activități inovative pentru incluziunea elevilor romi”
Metode și activități inovative pentru incluziunea Eglevilor romi este un proiect educațional coordonat de Inspectoratul Școlar Județean Satu Mare și finanțat din fonduri europene prin „Granturile SEE și Norvegiene” (nr. 2020-EY-POCR-0003), iar perioada de derulare a acestuia este 2020-2022. Consorțiul coordonat de Inspectoratul Școlar Județean Satu Mare a avut cinci școli partenere implicate în program;
Programul Erasmus+ 2021-2027
Inspectoratul Școlar Județean Satu Mare a obținut acreditarea în cadrul programului Erasmus+ 2021-2027, oferindu-i-se anual acces simplificat la finanțare în cadrul Acțiunii-cheie 1, pentru domeniul Educație școlară.
Prin acest program li se asigură elevilor și cadrelor didactice sătmărene posibilitatea de a participa, într-un mod mult mai accesibil, la proiecte europene, respectiv mobilități și cursuri de formare în școli sau instituții furnizoare de educație și formare din Europa.
Până în prezent s-au desfășurat mobilități în Croația, Polonia, Spania, Malta, Italia, Lituania. Consorțiul coordonat de Inspectoratul Școlar Județean Satu Mare are până acum 15 școli partenere implicate în program.
Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS)
PNRAS este Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar. Acest program este implementat ȋn 49 de unități de ȋnvățămȃnt din județul Satu Mare în cadrul Planului Național pentru Redresare și Reziliență al României (PNRR).
Scopul acestui program este de a diminua riscul de abandon școlar și de a îmbunătăți performanțele școlare ale elevilor din învățământul preuniversitar.
Investițiile, echipamente TIC, mobilier și materiale educaționale și sportive, sunt implementate prin intermediul Inspectoratului Școlar Județean, al autorităților locale sau al unităților de învățământ preuniversitar cu personalitate juridică și care sunt înființate în cadrul universităților de stat.
La începutul acestui an, Inspectoratul Școlar Județean Satu Mare a organizat și Simpozionul național de educație „Societatea românească, produs al unui sistem național de învățământ perfectibil”. La simpozion au fost prezenți specialiști din diverse domenii de activitate, care înțeleg societatea din perspective diferite, fiecare sperând că învățământul este și poate fi perfectibil. Sistemul de învățământ din România are capacitatea de a răspunde nevoilor actuale ale societății prin efortul conjugat al tuturor specialiștilor din varii domenii de activitate.
Un alt obiectiv al Inspectoratului Școlar Județean Satu Mare a fost și rămȃne creșterea ratei de promovare la examenele naționale. Printr-o colaborare strânsă cu directorii de școli, profesorii și comunitatea locală, am reușit să implementăm strategii care au dus la o creștere a ratei de promovare la evaluarea națională și examenul național de bacalaureat. Aceste strategii au inclus programe de pregătire suplimentară, evaluări periodice și consiliere educațională adaptată nevoilor fiecărui elev.
Îmbunătățirea infrastructurii școlare: Una dintre prioritățile mele a fost modernizarea și reabilitarea unităților de învățământ din județ. Am coordonat proiecte de investiții și atragere de fonduri pentru renovarea și dotarea școlilor, asigurându-ne că fiecare unitate de învățământ beneficiază de condiții optime pentru desfășurarea actului educațional.
Promovarea educației incluzive: Am fost un susținător activ al educației incluzive, promovând integrarea elevilor cu nevoi speciale în învățământul de masă. Am dezvoltat programe speciale de formare pentru cadrele didactice, menite să asigure un mediu educațional prietenos și adaptat tuturor copiilor, indiferent de nevoile lor specifice.
Dezvoltarea profesională a cadrelor didactice: Am pus un accent deosebit pe formarea continuă a cadrelor didactice, organizând cursuri de perfecționare și ateliere de lucru pe teme relevante pentru învățământul actual. Prin colaborări cu diverse instituții de formare și cu experți în educație, am contribuit la creșterea competențelor și a performanței profesionale a profesorilor din județ.
Colaborarea cu comunitatea locală și părinții: Consider că o educație de calitate se construiește printr-o strânsă colaborare între școală, părinți și comunitatea locală. Astfel, am inițiat întâlniri periodice și parteneriate cu autoritățile locale, organizații non-guvernamentale și reprezentanți ai părinților, pentru a identifica nevoile reale și pentru a găsi cele mai bune soluții în sprijinul educației.
Promovarea activităților extracurriculare și de voluntariat: Am susținut dezvoltarea de proiecte care să încurajeze implicarea activă a elevilor în comunitate, în activități de voluntariat, concursuri și olimpiade, care să le dezvolte nu doar cunoștințele teoretice, ci și abilitățile practice, spiritul civic și capacitatea de a lucra în echipă.
Aceste realizări reflectă angajamentul meu continuu de a îmbunătăți calitatea actului educațional în județul Satu Mare și de a crea un mediu propice dezvoltării elevilor și cadrelor didactice deopotrivă. Încrederea acordată de colegii mei, de comunitatea educațională și de părinți m-a motivat să continui să lucrez cu pasiune și devotament pentru viitorul educației în județul nostru.
- Care sunt principalele priorități pe care vi le-ați stabilit pentru îmbunătățirea sistemului educațional din județul Satu Mare?
Inspectoratul Școlar Județean Satu Mare își propune îmbunătățirea calității educației și a formării profesionale la nivelul tuturor unităților de învățământ din județ prin măsuri de optimizare a strategiilor manageriale. Se va urmări astfel asigurarea unui proces instructiv-educativ de calitate, în concordanță cu noile cerințe ale integrării învățământului preuniversitar românesc în spațiul european prin următoarele acțiuni:
♦ asigurarea condițiilor igienico-sanitare pentru desfășurarea în condiții optime a activității instructiv educative;
♦ crearea unui cadru optim, bine organizat pentru desfășurarea unui proces didactic eficient, în toate unitățile de învățământ;
♦ dezvoltarea unui sistem unitar de monitorizare și evaluare a întregului proces instructiv – educativ;
♦ asigurarea de șanse egale de acces și participare la educație pentru fiecare copil (acces și echitate pentru școlile din mediul rural);
♦ dezvoltarea învățământului profesional și tehnic și corelarea ofertei educaționale cu piața muncii;
♦ îmbunătățirea managementului școlar prin încurajarea transparenței actului decizional și a responsabilității actului managerial;
♦ creșterea implicării părinților prin crearea unei rețele de comunicare cu aceștia, dar și cu alți actori din afara școlii;
♦ obținerea Acreditării VET pentru a facilita schimbul de experiență pentru elevii și cadrele didactice din liceele tehnologice;
♦ extinderea programului „Masă sănătoasă” ȋn cȃt mai multe unități de ȋnvățămȃnt din județ.
Există mai multe priorități esențiale pentru îmbunătățirea sistemului educațional în județul Satu Mare. Dintre acestea, cele mai importante sunt: asigurarea accesului la educație pentru toți copiii; îmbunătățirea calității educației prin promovarea formării inițiale și continue a cadrelor didactice; asigurarea aplicării curriculumului pentru a reflecta cercetările și bunele practici în educație; promovarea incluziunii școlare a copiilor cu dizabilități; asigurarea unei educații interculturale și a educației pentru toleranță și eliminarea discriminării; implicarea elevilor în procesul decizional al școlilor; consolidarea cooperării dintre sectorul public și organizațiile neguvernamentale.
Aceste priorități reflectă o abordare complexă și bine direcționată pentru îmbunătățirea continuă a sistemului educațional din județul Satu Mare, cu scopul de a asigura accesul la o educație de calitate pentru toți elevii și de a pregăti generațiile viitoare pentru provocările societății moderne.
- Aveți proiecte viitoare pe care le considerați esențiale pentru dezvoltarea școlilor și a profesorilor din județ?
Direcțiile prioritare de acțiune pentru anul școlar 2024-2025 vizează:
- Dezvoltarea resursei umane prin activităţi de formare continuă şi de perfecţionare în vederea optimizării procesului instructiv-educativ;
- Promovarea unui curriculum şi a unor sisteme de examinare/evaluare care să permită îmbunătăţirea rezultatelor şi dobândirea de competenţe relevante pe piaţa muncii;
- Modernizarea infrastructurii prin accesarea de fonduri prin Schema de Granturi Programul Național Reducerea Abandonului Școlar;
- Asigurarea calităţii educaţiei în toate unităţile de învăţământ din judeţul Satu Mare prin aplicarea politicilor educaţionale ale M.E.;
- Asigurarea de şanse egale la educație pentru toți elevii;
- Crearea unui climat de siguranţă în rândul elevilor atât din punct de vedere fizic cât şi din punct de vedere socio- emoţional;
- Realizarea unui plan de şcolarizare pliat pe cerinţele agenţilor economici;
- Stimularea parteneriatelor instituționale, benefice dezvoltării organizațiilor școlare.
- Cum intenționați să susțineți și să încurajați inovarea și utilizarea tehnologiilor digitale în școlile din județul Satu Mare?
Susținerea și încurajarea inovării și utilizării tehnologiilor digitale în școli o realizăm continuu printr-o serie de măsuri și inițiative, concretizate în final în strategii eficiente: creșterea competențelor digitale ale profesorilor prin formarea continuă a acestora – implicarea în proiecte și organizarea de cursuri; asigurarea accesului la resursele digitale; investițiile în infrastructura tehnologică a școlilor; organizarea de proiecte și competiții care să încurajeze elevii să utilizeze tehnologiile digitale, o modalitate pentru stimularea creativității și inovației; colaborarea cu sectorul privat pot aduce resurse suplimentare și expertiză în școli, contribuind la dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor și profesorilor.
Susținerea inovării și utilizarea tehnologiilor digitale în școlile din județul Satu Mare reprezintă un angajament ferm către o educație modernă, relevantă și adaptată cerințelor secolului XXI. Prin investiții în infrastructură, formare continuă, parteneriate strategice și crearea unui climat de învățare deschis și inovativ, cred că putem transforma școlile noastre în medii care să inspire și să pregătească elevii pentru un viitor dinamic și digitalizat.
- În ce măsură colaborați cu autoritățile locale și cu alte instituții pentru a sprijini educația în județ?
Colaborarea cu autoritățile locale și alte instituții pentru sprijinirea educației în județ este esențială pentru dezvoltarea comunității sătmărene. În Satu Mare, există mai multe inițiative și programe care facilitează această colaborare: Proiectul ,,Dotarea cu mobiler, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar și a unităților conexe” derulat de autoritătile publice locale și ISJ Satu Mare, Programul Național „Masă sănătoasă”, de asemenea derulat ȋn parteneriat cu autoritatea publică locală, reteaua școlară și multe alte colaborări destinate funcționării optime a unitătilor de ȋnvățămănt.
Aceste inițiative demonstrează angajamentul autorităților locale și al altor instituții în sprijinirea educației și dezvoltării comunității.
- Care sunt măsurile concrete pe care le luați pentru reducerea abandonului școlar și creșterea participării elevilor la educație?
Pentru a reduce abandonul școlar și a crește participarea elevilor la educație, în județul Satu Mare se implementează mai multe măsuri concrete prin diverse programe și inițiative: Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS) derulat ȋn 49 de unități de ȋnvățămȃnt – acesta include măsuri precum identificarea timpurie a elevilor cu risc de abandon, intervenții personalizate și sprijin pentru reintegrarea școlară; Mecanismul de Avertizare Timpurie în Educație (MATE); Acest mecanism ajută la monitorizarea elevilor în risc de abandon și la implementarea planurilor de intervenție personalizate; digitalizarea procesului educațional – utilizarea tehnologiei pentru predare, învățare și evaluare, pentru a face educația mai accesibilă și atractivă pentru elevi; sprijinirea unităților de învățământ cu risc ridicat de abandon prin resurse suplimentare – școlile primesc suport pentru a implementa măsuri eficiente de reducere a abandonului școlar. În egală măsură, Programul național „Masă sănătoasă” este relevant în acest sens.
- Cum vedeți viitorul educației în județul Satu Mare și care sunt schimbările pe care le considerați necesare?
Viitorul educației în județul Satu Mare, ca și în alte regiuni, depinde de mai mulți factori, inclusiv investițiile în infrastructură, formarea cadrelor didactice și adaptarea curriculumului la nevoile actuale și viitoare ale pieței muncii.
Schimbări necesare pentru îmbunătățirea educației: investiții în infrastructură – modernizarea școlilor și dotarea acestora cu echipamente tehnologice moderne este esențială pentru a crea un mediu de învățare atractiv și eficient; construirea de noi unități școlare și săli de sport pentru a asigura accesul egal la educație pentru toți copiii; formarea continuă a cadrelor didactice – organizarea de cursuri și workshop-uri pentru profesori, axate pe metode moderne de predare și utilizarea tehnologiei în educație; încurajarea participării cadrelor didactice la conferințe și schimburi de experiență pentru a adopta cele mai bune practici educaționale; promovarea învățământului dual și a meseriilor profesionale – dezvoltarea programelor de învățământ dual care să combine teoria cu practica, pregătind astfel elevii pentru piața muncii; încurajarea carierelor în domenii tehnice și profesionale, care sunt esențiale pentru dezvoltarea economică a județului; reducerea abandonului școlar – implementarea de programe de sprijin pentru elevii din medii defavorizate, pentru a preveni părăsirea timpurie a școlii; crearea de parteneriate cu ONG-uri și alte organizații pentru a oferi suport educațional și social copiilor vulnerabili; promovarea educației pentru mediu și sustenabilitate, pentru a pregăti tinerii pentru provocările viitorului.
Aceste schimbări pot contribui semnificativ la îmbunătățirea calității educației în județul Satu Mare și la pregătirea elevilor pentru un viitor prosper și sustenabil.
- Care credeţi că sunt motivele rezultatelor slabe pe care elevii le înregistrează la Bacalaureat și la Evaluarea națională? Ce rol au profesorii? Dar părinții?
Rezultatele slabe la Bacalaureat și Evaluarea Națională pot fi atribuite mai multor factori: lipsa unor măsuri eficiente de creștere a calității educației și implementarea incompletă a reformelor sunt probleme majore; discrepanțele între mediul urban și cel rural necesită abordări educaționale distincte; uneori, metodele de predare nu sunt adaptate nevoilor elevilor; lipsa de implicare a părinților sau așteptările nerealiste din partea acestora pot contribui la stresul și demotivarea elevilor; lipsa resurselor adecvate, cum ar fi materialele didactice moderne și accesul la tehnologie, poate afecta negativ procesul de învățare; nu toți elevii se simt suficient de susținuți și înțeleși de către profesori și părinți.
Așadar, rezultatele slabe la Bacalaureat și Evaluarea Națională sunt rezultatul unei serii de factori interconectați, care implică nu doar elevii, ci și profesorii, părinții și întregul sistem educațional. Soluțiile trebuie să fie integrate, implicând reforme la nivel de curriculum, formarea continuă a cadrelor didactice, suport psihologic și social pentru elevi, precum și implicarea activă a părinților și a comunității. Numai printr-o colaborare eficientă între toți actorii implicați putem spera la îmbunătățirea semnificativă a performanțelor școlare și la crearea unui sistem educațional de succes.
- Începând cu anul școlar 2024-2025, a intrat în vigoare noul Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar/ROFUIP, aprobat prin ordinul de ministru nr. 5.726/06.08.2024. Cum comentați aceste schimbări?
Noul Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP), aprobat prin ordinul de ministru nr. 5.726/06.08.2024, introduce o serie de schimbări menite să îmbunătățească funcționarea sistemului educațional preuniversitar din România, să adreseze provocările actuale și să asigure un mediu educațional mai sigur, mai incluziv și mai performant. Iată câteva comentarii asupra acestor schimbări: Reglementarea mai strictă a disciplinei și clarificarea sancțiunilor poate ajuta la menținerea ordinii și la prevenirea comportamentelor deviante. Totuși, este important ca aceste reguli să fie aplicate într-un mod echilibrat, cu accent pe consilierea elevilor și pe promovarea unui climat educațional bazat pe respect reciproc. Regulamentul aduce o serie de măsuri pentru digitalizarea proceselor administrative din școli, inclusiv depunerea și gestionarea documentelor în format electronic. De asemenea, se urmărește reducerea birocrației prin simplificarea procedurilor de organizare și funcționare a unităților de învățământ. Digitalizarea proceselor administrative este o inițiativă necesară, având în vedere nevoia de a aduce sistemul educațional în era digitală. Aceasta nu doar că reduce sarcinile administrative ale profesorilor și personalului școlii, dar permite și o mai bună gestionare a datelor și a informațiilor. Este, totuși, esențial să se asigure infrastructura necesară și să se ofere formare pentru personalul didactic și administrativ, astfel încât aceste schimbări să fie implementate eficient.
Crearea unui parteneriat autentic între școală, părinți și comunitate este un aspect pozitiv al noilor reglementări. O educație de calitate nu poate fi realizată fără sprijinul și implicarea tuturor factorilor educaționali. Aceste inițiative pot contribui la o mai bună înțelegere a nevoilor elevilor și la găsirea de soluții mai eficiente pentru problemele cu care se confruntă școlile.
Un alt aspect important al noului regulament este consolidarea cadrului pentru educația incluzivă, prin măsuri clare de sprijin pentru elevii cu nevoi speciale. Se introduc standarde de calitate și sprijin specific pentru incluziunea acestora în școli, inclusiv adaptarea resurselor și formarea personalului. Acesta este un pas esențial pentru asigurarea egalității de șanse în educație. Faptul că regulamentul pune un accent deosebit pe sprijinul și integrarea elevilor cu nevoi speciale este de salutat. Totuși, pentru ca aceste măsuri să fie eficiente, este necesară alocarea resurselor adecvate și pregătirea continuă a cadrelor didactice. Noua legislație prevede, de asemenea, flexibilizarea programului școlar și adaptarea acestuia în funcție de specificul și nevoile fiecărei școli. În plus, se pune un accent mai mare pe evaluarea continuă și formativă, în detrimentul evaluărilor sumative (examenele tradiționale). Această flexibilizare poate oferi școlilor și profesorilor mai multă autonomie și creativitate în predare, permițându-le să adapteze conținutul și metodele de predare la nevoile reale ale elevilor. De asemenea, accentul pus pe evaluarea formativă poate contribui la o mai bună înțelegere a progresului fiecărui elev și la identificarea timpurie a nevoilor educaționale. Este important, totuși, ca școlile să beneficieze de sprijin în implementarea acestor măsuri și de formare adecvată. Noua reglementare promovează, de asemenea, implicarea elevilor în activități extracurriculare și de voluntariat, care contribuie la dezvoltarea personală și socială. Aceste activități sunt integrate în mod oficial în viața școlară și sunt recunoscute ca parte esențială a formării elevilor. Recunoașterea oficială a importanței activităților extracurriculare este un pas pozitiv, deoarece acestea ajută la dezvoltarea abilităților non-cognitive, cum ar fi colaborarea, leadershipul și rezolvarea problemelor. Implementarea eficientă a acestei prevederi va necesita susținerea activităților și asigurarea unui număr adecvat de resurse și personal.
Noul ROFUIP aduce schimbări importante și binevenite în sistemul de învățământ preuniversitar din România, abordând problemele actuale și adaptându-se la nevoile educației moderne. Cu toate acestea, succesul implementării acestor măsuri va depinde de modul în care acestea sunt puse în practică la nivelul fiecărei unități școlare, de formarea și sprijinul acordat personalului didactic și administrativ, precum și de colaborarea eficientă între școală, părinți și comunitate.
- Ce sfaturi ați oferi tinerilor care își doresc o carieră în învățământ sau în gestionarea sistemului educațional?
Pentru tinerii care își doresc o carieră în învățământ sau în gestionarea sistemului educațional, este esențial să înțeleagă că educația nu este doar o profesie, ci și o vocație. În acest sens, iată câteva sfaturi care îi pot ajuta să aibă o carieră de succes și satisfăcătoare în acest domeniu:
Educația este un domeniu care necesită un angajament profund față de învățare continuă și de dezvoltarea celorlalți. Dacă vă doriți să deveniți profesor sau să lucrați în gestionarea sistemului educațional, este esențial să aveți o pasiune autentică pentru predare, pentru sprijinirea elevilor și pentru îmbunătățirea calității educației. Această pasiune va fi motorul care vă va ajuta să depășiți provocările și să găsiți mereu motivația de a vă perfecționa.
Profesorii și managerii educaționali de succes sunt cei care pot comunica eficient și care au o capacitate ridicată de a înțelege și de a empatiza cu elevii, colegii, părinții și alți parteneri educaționali. Abilitățile de comunicare, ascultare activă, și empatie sunt esențiale în acest domeniu, deoarece acestea vă permit să construiți relații de încredere și să navigați prin situații dificile cu sensibilitate și profesionalism.
Sistemul educațional este într-o continuă schimbare, cu noi metode, tehnologii și abordări care apar constant. Este important să fiți deschiși la formare continuă și la adaptarea la noi cerințe și provocări. Participați la cursuri de formare, workshopuri și conferințe, citiți cărți și articole de specialitate, și învățați de la colegii mai experimentați. Această dorință de învățare și dezvoltare continuă este cheia pentru a rămâne relevanți și eficienți în acest domeniu
Educația nu este doar despre transmiterea de cunoștințe; este despre formarea cetățenilor și despre influențarea viitorului societății. Înțelegeți impactul pe care îl are educația asupra dezvoltării personale, sociale și economice și cultivați o viziune largă asupra rolului pe care îl puteți juca în acest proces. Această înțelegere vă va motiva să lucrați pentru a aduce schimbări pozitive în sistemul educațional.
Dacă sunteți interesat de o carieră în gestionarea sistemului educațional, abilitățile de management și leadership sunt esențiale. Acestea includ capacitatea de a planifica și organiza eficient, de a lua decizii informate, de a gestiona echipe și de a conduce schimbarea. Un lider educațional trebuie să inspire încredere, să motiveze echipele și să găsească soluții inovatoare pentru provocările cu care se confruntă.
Educația este o muncă de echipă. Fie că sunteți profesor sau administrator, veți lucra alături de colegi, părinți, autorități locale și alte părți interesate pentru a îmbunătăți calitatea educației. Abilitatea de a colabora, de a comunica deschis și de a respecta diversele perspective este vitală. În plus, lucrul în echipă contribuie la crearea unui mediu de învățare pozitiv și eficient.
Cariera în educație poate aduce momente stresante și conflicte, fie că este vorba de elevi cu comportament dificil, părinți exigenți, sau provocări administrative. Este esențial să învățați să gestionați aceste situații cu calm, răbdare și profesionalism. Dezvoltarea abilităților de mediere și rezolvare a conflictelor poate fi deosebit de utilă în acest context.
Implicarea în activități extracurriculare și inițiative comunitare este o modalitate excelentă de a vă construi experiența și de a înțelege mai bine nevoile și dinamica educației. Voluntariatul, mentoratul și participarea la proiecte educaționale vă pot ajuta să dezvoltați abilități esențiale și să vă formați o reputație pozitivă în comunitate.
Educația viitorului are nevoie de profesori și manageri educaționali care să fie inovatori și să gândească „în afara cutiei”. Fie că este vorba de utilizarea noilor tehnologii, de crearea unor programe educaționale adaptate sau de implementarea unor metode de predare inovatoare, creativitatea și capacitatea de inovare sunt calități esențiale.
Etica profesională, integritatea și responsabilitatea sunt fundamentale într-o carieră în educație. Tinerii care aspiră la o carieră în acest domeniu trebuie să fie modele de comportament etic, să respecte regulile și reglementările, și să pună întotdeauna interesele elevilor și ale comunității în prim-plan.
Căutarea unui mentor care are experiență și succes în domeniul educației poate oferi o perspectivă valoroasă și sfaturi practice. În același timp, construirea unei rețele profesionale prin participarea la conferințe, cursuri de formare și grupuri de discuții poate deschide oportunități pentru învățare, colaborare și dezvoltare profesională.
O carieră în educație și în gestionarea sistemului educațional poate fi extrem de provocatoare, dar și extrem de satisfăcătoare pentru cei care sunt dedicați și pasionați de acest domeniu. Este o carieră care cere angajament, empatie, dorință de a învăța continuu și o capacitate de a aduce schimbări pozitive. Tinerii care se angajează în această cale trebuie să fie pregătiți să facă față provocărilor și să vadă fiecare obstacol ca pe o oportunitate de a învăța și de a crește.
- Pe final vă rugăm să transmiteți un gând bun cadrelor didactice, părinților și elevilor sătmăreni!
Începutul unui nou an școlar este mereu o perioadă plină de speranță, de emoții și de oportunități. Împreună, formăm o comunitate unită, în care fiecare are un rol esențial în crearea unui mediu educațional în care toți să se poată dezvolta și prospera.
Cadrelor didactice le transmit toată aprecierea pentru munca, dedicarea și efortul pe care le depun zilnic în slujba educației. Misiunea noastră de a forma generațiile viitoare este una nobilă și importantă, iar prin pasiunea și devotamentul de care dau dovadă, cadrele didactice schimbă vieți și inspiră viitorul.
Părinților le doresc să continue să fie parteneri activi în educația copiilor lor, sprijinindu-i, încurajându-i și fiind alături de ei în fiecare pas al parcursului lor școlar. Implicarea și susținerea păinților sunt fundamentale pentru succesul copiilor și pentru crearea unui climat educațional pozitiv.
Elevilor le transmit să-și păstreze curiozitatea, entuziasmul și dorința de a învăța. Fiecare zi de școală este o nouă oportunitate de a descoperi lucruri noi, de a vă dezvolta abilitățile și de a vă pregăti pentru un viitor plin de realizări. Aveți curajul de a visa măreț și de a munci cu perseverență pentru a vă atinge obiectivele.
Să avem cu toții un an școlar plin de realizări, cu bucurii, învățături valoroase și colaborare fructuoasă. Numai prin eforturi comune și prin susținerea reciprocă putem construi un viitor mai bun pentru toți!
Mult succes tuturor și să avem parte de un an școlar de neuitat!
A consemnat, Adrian BILANICI
Felicitari pentru interviu
Un interviu lung dar merita citit
Am citit interviul si tin sa va felicit, unele modificari in contractul educational tind spre comunism, dar avand in vedere certurile, scandalurile din scoli, poate se vor domoli neastamparatii